تفاوت بین سخنرانی و ارائه مطلب (Presentation) چیست؟

تفاوت بین سخنرانی و ارائه مطلب (Presentation) چیست؟

سخنرانی و ارائه مطلب (Presentation) از بسیاری جهات شبیه به هم بوده و هردو بعنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطب به کار می روند. مراحلی همچون آماده سازی، انتخاب هدف، طراحی، شناخت مخاطب و … هم در ارائه و هم در سخنرانی مشترک هستند. با تمام شباهتهایی که این دو را به هم نزدیک می کند، سخنرانی و ارائه تفاوتهایی با یکدیگر دارند که شناخت و آگهی از آنها باعث خواهد شد که از هریک از این دو مقوله در زمان و مکان مناسب استفاده کرده و قادر باشیم پیام خود را بطور موثرتری به مخاطبین انتقال دهیم.

در ادامه قصد داریم شما را با این تفاوتها بیشتر آشنا کنیم. در یک تعریف عامیانه از سخنرانی می توان گفت که سخنرانی عبارت است از فرایندی که در آن شخص پشت یک تریبون در برابر حضار قرار گرفته و متن یا یادداشتی را قرائت می کند و یا در مورد یک موضوع مشخص در حال صحبت است.

تعریف ارائه مطلب:

ارائه مطلب (Presentation) عبارت است از فرآیندی که در آن شخصی در برابر جمعی در یک سالن یا اتاق ایستاده و با کمک یک صفحه نمایش عریض و با استفاده از تصویر، نمودار، موسیقی و حتی ویدیوهای مختلف در حال صحبت کردن در مورد یک موضوع خاص است.

اگر دوست دارید تعریف کاملتری از ارائه مطلب یا پرزنتیشن داشته باشید لطفا مقاله پرزنتیشن ( Presentation ) یا ارائه مطلب چیست؟ را مطالعه نمایید.

حتما شماهم از این دو تعریف متوجه شباهتهای این دو مقوله شده اید اما همانگونه که در ابتدای مطلب گفته شد سخنرانی و ارائه مطلب دو چیز متفاوت هستند. اگر از شما خواسته شود که یک سخنرانی ایراد کنید و یا یک ارائه در خصوص یک موضوع داشته باشید، حتما باید تفاوت های بین این دو را درک کرده تا بتوانید اجرای بهتر و مناسب تری داشته باشید.

مهمترین تفاوت های میان سخنرانی و ارائه مطلب (Presentation) عبارتند از:

الف)استفاده از ابزارهای چند رسانه ای و جنبه های بصری

در سخنرانی معمولا از جنبه های بصری و رسانه های دیجیتال استفاده نمی شود. سخنران سعی می کند به کمک کلمات و با استفاده از داستان، ضرب المثل و تصویر سازی ذهنی مفهومی را برای مخاطب توضیح دهد. اما در ارائه، شخص ارائه کننده از تمامی امکانات رسانه ای و بصری موجود مانند صفحه نمایش عریض، موسیقی، ویدیو، تصویر و غیره برای انتقال مفهوم مورد نظر خود استفاده می کند.

ب) رسمیت جلسات

معمولا جلسات سخنرانی بسیار رسمی تر و تشریفاتی تر از جلسات ارائه است. البته این امر قطعی و صددرصد نیست. در جلسات سخنرانی، معمولا سخنران لباس رسمی( کت و شلوار) پوشیده و برروی تمام جزئیات ظاهر خود دقت می کند. در یک سخنرانی شما زمان زیادی را صرف آماده کردن محتوی می کنید. اما در ارائه زمان کمتری صرف آماده سازی محتوا شده و ارائه کننده با یک لباس ساده تر و حتی غیر رسمی در برابر حضار ظاهر می گردد.

ارائه مطلب

ج) تعداد مخاطبین

بطور معمول تعداد حاضرین در یک سخنرانی از تعداد مخاطبان یک ارائه (Presentation) بیشتر است. این امر هم قطعی و صددرصد نیست اما بطور معمول اینگونه است. بدلیل اینکه تعداد حاضرین در یک ارائه کمتر است، فضای جلسه کوچکتر و دوستانه تر بوده و امکان صحبت در خصوص موضوعات جزئی تر وجود دارد. در یک ارائه شما می توانید مخاطب را درگیر بحث کرده و با آنها پرسش و پاسخ انجام دهید. بدلیل تعداد کم حضار امکان اظهارنظر و برقراری ارتباط با مخاطب، دریافت بازخورد و مدیریت راحتتر جلسه وجود دارد اما دستیابی به این موارد در سخنرانی به سادگی امکان پذیر نیست.

د) موضوع

اما سخنرانی معمولا طیف وسیعی از ایده ها و موضوعات را پوشش می دهد. سخنرانی ها معمولا در مورد ایده ها، ارزشها و موضوعات بسیار مهم بوده و چه بسیار سخنرانی های بزرگ که تاریخ جهان را دگرگون کرده اند. رهبران، سیاستمداران، علمای دینی و صاحبان شرکتهای چند ملیتی از سخنرانی برای انتقال دیدگاه خود استفاده می کنند.

شاید به همین دلیل باشد که بزرگی گفته است:

” تنها دلیلی که باید به خاطر آن سخنرانی کرد این است که بخواهید جهان را تغییر دهید”

با توجه به اهمیت ارائه مطلب یا پرزنتیشن (Presentation) و جایگاه ویژه ای که در دنیای و کسب و کار و فن آوری امروز دارد، در مقالات و ویدیو های بعدی بعدی قصد داریم بطور مفصل به آن بپردازیم.

در پایان مطالعه مقاله سخنرانی و ارائه مطلب ( پرزنتیشن ) یک هنر است را به شما پیشنهاد می کنیم.

دیدگاه‌ها ۰