هنر سخنرانی متقاعد کننده

هنر سخنرانی متقاعد کننده
در این پست می‌خوانید:

کلمات و گفتار ما کاتالیزوری برای تغییر هستند. از اتاق هیئت مدیره تا میز مذاکره، از دادگاه تا سالن جلسات، کلمات نه تنها برای اطلاع رسانی، بلکه برای تأثیرگذاری استفاده می شوند و هر سخنرانی و ارائه ای که دارید فرصتی برای شکل دادن به دنیای اطرافتان است. در دهکده جهانی و عصر اطلاعات ارزش ایده های شما با تواناییتان در متقاعدسازی سنجیده می شود.

سخنرانی متقاعد کننده چیست؟

سخنرانی متقاعدکننده شکلی از ارائه مطلب است که هدف آن تأثیرگذاری بر باورها، نگرش ها و اعمال دیگران می باشد. فرقی نمی‌کند شما صاحب یک کسب و کار بزرگ باشید، یک مدیر فروش و یا یک استراتژیست رسانه‌های اجتماعی که مسئول جذب مخاطب است، متقاعدکننده صحبت کردن بخشی جدایی ناپذیری از شغل شماست. سخنرانی متقاعد کننده به دنبال تأثیرگذاری بر باورها، نگرش ها، ارزش ها یا رفتارهای مخاطبان است. اما در اینجا سوالی مطرح می شود، چرا سخنرانی های ما متقاعد کننده نیستند؟

چرا نمی توانیم متقاعد کننده صحبت کنیم؟

آیا برای شماهم اتفاق افتاده است که در ایجاد تغییرات سازمانی، بستن قرارداد با یک سرمایه گذار و یا ایجاد انگیزه در یک تیم شکست خورده باشید؟ احتمالا به آنچه می خواهید بگویید بیشتر فکر کرده اید تا آنچه که مخاطب نیاز به شنیدن دارد. برای متقاعد کردن مردم ابتدا باید آنها را درک کنید. برخی از دلایلی که نمی توانید متقاعد کننده صحبت کنید عبارتند از:

دلیل اول: شناخت کافی از مخاطبان خود ندارید.

با پاسخ دادن به سوالات زیر خود را به جای مخاطبین قرار دهید و آنها را بهتر بشناسید:

  • مخاطبان چه کسانی هستند؟
  • به کاری مشغول هستند؟
  • سطح تخصص و تحصیلات آنها چقدر است؟
  • سن و جنسیت آنها چگونه است؟
  • ایده، محصول یا دیدگاه شما چه سودی برای آنها خواهد داشت یا چه مشکلی از آنها را حل می کند؟
  • احساسات و باورهای آنها در مورد موضوع مورد بحث چیست؟

با پاسخ دادن به سوالات بالا می توانید شناخت بهتری از مخاطب بدست آورده و محتوای خود را متناسب با فاکتورهایی مانند روحیات، احساسات و باورهای آنها بنویسید. هماهنگی میان محتوای شما با فاکتورهای بالا می تواند باعث تاثیرگذاری سخنرانی شما شود.

در مقاله بهترین راه های شناخت مخاطب توضیحات کاملی در خصوص روشهای شناخت مخاطب ارائه شده است.

دلیل دوم: عدم استفاده از اسناد و مدارک و داده های کافی

صحبتها و سخنرانی شما باید حتما با مستندات و مدارک کافی ارائه شود. صرفا یک سخنرانی احساسی برای توضیح یک ایده و یا مطرح کردن یک درخواست، به تنهایی نمی تواند متقاعد کننده باشد.

دلیل سوم: داده های خود را به خوبی منتقل نمی کنید.

نانسی دوارت، نویسنده کتاب اسلایدولوژی، می‌گوید: «داده‌ها به خودی خود صحبت نمی‌کنند، بلکه به یک قصه‌گوی خوب نیاز دارند.» ارائه اطلاعات، ایده و محتوا بدون استفاده از روش انتقال مناسب، تاثیرگذاری مناسب را نداشته و مخاطب پس از مدتی توجه و حساسیت خود را به موضوع از دست می دهد. بهترین روش برای انتقال موثر ایده ها، نظرات و به طور کلی محتوا استفاده از داستان و قصه است.

چگونه یک سخنرانی متقاعد کننده داشته باشیم؟

 سخنرانی های متقاعد کننده به سه جزء ضروری نیاز دارند. این اجزاء عبارتند از:

اعتبار سازی:

اعتبارسازی به عنوان یک سخنران برای جلب نظر مخاطبان بسیار مهم است. مردم به کسی گوش می دهند که دانا، قابل اعتماد و اخلاق مدار باشد. پس برای اعتبار سازی با اعتماد به نفس، تخصص، سابقه و تجربیات مرتبط خود را (البته به روشی متواضعانه و بدون فخرفروشی) اعلام کنید. اطمینان حاصل کنید که ساختار گفتار متقاعد کننده شما شامل جذابیتهای منطقی و احساسی باشد.

جذابیت احساسی:

یکی از موثرترین راهبردها برای اجرای یک سخنرانی متقاعد کننده، استفاده از احساسات مخاطبان است. با نگاه کردن به تبلیغات می توانیم چیزهای زیادی در مورد جذابیت احساسی بیاموزیم. شرکت‌ها فقط یک محصول را نمی‌فروشند، بلکه یک احساس یا وضعیت بهتر را می‌فروشند. اتومبیل‌ها با انبوهی از امکانات به وسیله ای بسیار راحت برای سفر تبدیل شده اند، لباس‌ها با تنوع عجیبی از رنگ و مدل باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شوند، و نرم‌افزارها به صرفه‌جویی در زمان کمک بسیاری کرده اند. این نتایج از طریق داستان‌ها و استعاره‌ها بصورت پوسترها و فیلمهای تبلیغاتی نمایش داده می‌شوند. با تمرین، همین تاکتیک ها را می توان در یک سخنرانی متقاعدکننده گنجاند.

سخنرانی متقاعد کننده

جذابیت منطقی:

مهم نیست که چقدر قابل اعتماد به نظر می‌رسید یا داستان‌هایتان چقدر قانع‌کننده هستند، اکثر مردم برای اینکه راه حل شما را بپذیرند و یا محصول شما را بخرند نیاز به شواهد ملموس دارند. مثلا باید به آنها اثبات شود که جاروهای رباتیک برای نظافت منزل کارآیی لازم را دارند تا اقدام به خرید این محصول کنند. به همین دلیل است که ارائه شواهد ملموس برای هر جلسه پرزنت یا سخنرانی ضروری است. حقایق، آمار، تجربیات مشتری و نظرات کارشناسان را برای تقویت ادعاهای خود و افزایش جذابیت، در محتوای خود بگنجانید.

دعوت به اقدام صریح (Call To Action)

پس برای داشتن یک سخنرانی متقاعد کننده به سه مولفه اصلی نیاز دارید که عبارتند از اعتبار سازی، جذابیت احساسی و جذابیت منطقی. ما معتقدیم هیچ سخنرانی متقاعد کننده ای بدون دعوت به اقدام (Call To Action) کامل نمی شود. اینکه با سخنرانی و پرزنت می خواهید به چه چیزی برسید و می خواهید مخاطبان برای رسیدن به آن هدف چه کاری انجام دهند، هدف نهایی شماست. دعوت به اقدام لزوما درخواست برای انجام یک کار نیست و می‌تواند شامل تغییر ذهنیت، واداشتن مخاطب به اتخاذ دیدگاه جدید و یا ایجاد احساس متفاوت نسبت به شخص، محصول و یا فرآیند باشد.

سخن آخر:

یک سخنراني متقاعد کننده فقط محتوا نیست و عوامل دیگری هم برای متقاعد کننده بودن صحبت باید وجود داشته باشد. شما می‌توانید قوی‌ترین و مخاطب محورترین متن را داشته باشید، اما بدون مهارت سخنرانی در جمع، تلاش‌های شما به هدر می‌رود و نتیجه مناسبی نخواهید گرفت. روشی که شما سخنرانی یا پرزنت خود را ارائه می کنید، با میزان تأثیرگذاری بر مخاطب ارتباط دارد. جلب توجه مخاطب مستلزم نوع خاصی از حضور در صحنه است. باید بدانید که چگونه از صدای خود استفاده کنید، زبان بدن مناسب داشته باشید و با اعتماد به نفس صحبت کنید. در مقالات بعدی در خصوص نحوه ارائه در همایشها و جلسات بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ممنونیم که تا پایان مقاله ما را همراهی کردید. در صورت تمایل از کانال آپارات ما بازدید فرمایید.

دیدگاه‌ها ۰